Vrouwen maken meest gebruik van social media

Met een goed sociaal netwerk kom je verder in het leven. Dit wisten de ‘old boys’ al lang, maar vandaag de dag is het vooral een goed online sociaal netwerk dat de klok doet luiden. Al 20% van de Nederlanders is daar het levende bewijs van, blijkt uit onderzoek van KPN. Van hen zijn vrouwen de grootste groep dagelijkse gerbuikers. Via hun netwerk op social media als Facebook, LinkedIn, Hyves of Twitter hebben zij een baan, nieuwe klanten, een huis of zelfs de liefde van hun leven gevonden. Een optimaal online sociaal netwerk voldoet aan vier kernkwaliteiten die bijdragen aan dat succes, namelijk betrouwbaarheid, snelheid, bereik en capaciteit. Om de toegevoegde waarde van een topnetwerk te illustreren start KPN vandaag met The Network Challenge (TNC), www.thenetworkchallenge.nl. Een uitdagende ‘battle’ waarin deelnemers, op basis van die vier kernkwaliteiten, laten zien hoe ver hun netwerk hen kan brengen. Ondernemer, student of huisvrouw, elk netwerk kan The Network Challenge winnen en ontvangt een passende prijs waarmee hij de waardering voor zijn netwerk kan tonen; 50 iPhones 4.

Cijfers: Nederlanders en hun online sociale netwerken

* 37% van de Nederlanders gebruikt dagelijks social media. Meer vrouwen dan mannen maken dagelijks gebruik van social media (42% vs. 33%).

* 22% gebruikt social media zowel voor privé als zakelijke doeleinden.

* LinkedIn gebruikers zijn met 28% de mensen met de meeste contacten nl. meer dan 125.

* Het gemiddeld aantal contacten van Nederlanders binnen online sociale netwerken is 139, daarvan kent men 33% ook ‘écht’

* Facebook heeft het hoogste percentage gebruikers (26%) met voornamelijk buitenlandse contacten.

* Twee op de drie gebruikers krijgt binnen een uur reactie op een geplaatst bericht.

* Facebook wordt volgens 37% van de Nederlands in 2011 het belangrijkste online sociale netwerk.

 Bron: onafhankelijk, representatief onderzoek van KPN, onder 546 mannen en vrouwen van 25 tot 60 jaar. Uitgevoerd door onderzoeksbureau KIEN in november 2010.