Vrouwen zijn prijsbewuster dan mannen

http://www.youtube.com/watch?v=jjQoRIyDgWc

Vrouwen gaan vaker op zoek naar de beste prijs. Uit onderzoek blijkt dat 73% van de ondervraagde vrouwen vaak tot altijd prijzen vergelijkt. Bij mannen is dit 60%. Ook de decemberaankopen staan dit jaar weer geheel in het teken van de koopjesjacht. Het shoppen naar voordelige prijzen is het grootst bij televisies, laptops, dvd-spelers en magnetrons. Overigens vergelijken mannen het liefst via internet en doen vrouwen dit liever op de meest ouderwetse manier: in de winkel.

Marktonderzoek onder bijna vijfhonderd Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van vergelijkingssite Beslist.nl, heeft dit uitgewezen. Maar liefst 82 procent van de consumenten vergelijkt de prijzen van elektronica met elkaar, 77 procent doet dat ook bij de aankoop van huishoudelijke apparaten als de magnetron en een Nespresso apparaat. Nieuwbakken ouders daarentegen kijken niet op een euro meer of minder. Minder dan één op de tien doet voor het kopen van een wiegje, kleertjes of babyvoedsel eerst prijsonderzoek. Datzelfde geldt voor fitness- en gezondheidsartikelen. Ook bij die producten is het prijsbewustzijn van consumenten nauwelijks noemenswaardig te noemen. Slechts 6 procent van de Nederlanders vergelijkt de prijzen van deze producten met elkaar voordat de aankoop een feit is.

Als gevolg van de crisis let ook de Sint dit jaar extra op de kleintjes. “Internet is het belangrijkste kanaal geworden om snel de broodnodige gegevens bij elkaar te vergaren”, zegt Marketing Manager Leon Kramer van Beslist.nl. “Maar liefst 85 procent van de consument gebruikt het web om op zoek te gaan naar de meest voordelige aanbieders.” Google en vooral vergelijkingssites spelen in de jacht naar goedkope spullen de belangrijkste rollen. “Consumenten worden hier op hun wenken bediend. Ze krijgen snel en overzichtelijk een compleet overzicht voorgeschoteld met de meest voordelige aanbieders”, aldus Kramer. Driekwart van de Nederlanders die de prijzen van producten met elkaar wil vergelijken gebruikt daarvoor een vergelijkingssite. Bijna 60 procent probeert het in de zoekbalk van Google.